Groep 7/8

Juf Joura (do/vrij)
Paasontbijt
27 maart 2024

We hebben vandaag een onwijs gezellige dag gehad. We zijn gestart met een heerlijk paasontbijt en een detective spel waarbij de kinderen 'het gouden ei' moesten vinden door puzzels op te lossen met veel tafelsommen. Na de kleine pauze zijn we paaseieren gaan zoeken in de tuin van Valerie, onwijs fijn dat we hier terecht konden!
Bureau Halt / Voorstelling
6 maart 2024

De afgelopen dagen hebben we twee leuke, leerzame en interessante bezoeken gehad.

Maandag kwam Bureau Halt langs. Er werd verteld hoe het strafsysteem werkt voor kinderen, wanneer zou je in aanraking kunnen komen met Bureau Halt? Hoe gaat dat dan verder? Is een snoepje stelen van de Kruivat eigenlijk strafbaar? Daarnaast ging de les vooral over de invloed van een groep. We hebben besproken wat groepsdruk is. We hebben een goed gesprek gehad over wie wel eens groepsdruk heeft ervaren en wat je kan doen in situaties waarin je eigenlijk niet wil doen wat anderen van je vragen. Een interessant en belangrijk onderwerp, ik vond het mooi om te zien hoe eerlijk alle kinderen waren tijdens deze gesprekken.

Vandaag hadden we in de gymzaal een mooie, leerzame, (soms ook) grappige en interactieve voorstelling van Theater de Stuiter. De voorstelling ging over de geschiedenis van slavernij. Ook kwam moderne slavernij hierin terug. De kinderen mochten meespelen en werden actief betrokken bij de voorstelling.

Museum prinsenhof
1 februari 2024

Vandaag hebben we met de klas een bezoek gebracht aan het Prinsenhof Museum.

Tijdens de museumles werden de leerlingen ondergedompeld in de boeiende geschiedenis van Willem van Oranje. Aan de hand van waardevolle stukken uit de museumcollectie maakten ze kennis met belangrijke personages en gebeurtenissen uit het leven van Willem van Oranje, met bijzondere aandacht voor de tragische moord op de prins.

Een hoogtepunt was ongetwijfeld het mini-toneelstuk dat de kinderen hebben opgevoerd, waarin ze de moord hebben nagespeeld op de daadwerkelijke plaats delict. Hierbij hebben ze diverse rollen op zich genomen, verkleed in historische kostuums, variërend van slachtoffer tot dader en getuigen.

Deze ochtend was niet alleen superleuk en leerzaam, maar was ook een waardevolle verdieping van de lesstof. Het is fantastisch om te zien hoe betrokken en enthousiast de kinderen zijn tijdens dit soort activiteiten.