Groep 7/8

Juf Joura (do/vrij)
Halloween
31-10-2023

Wat zijn we ontzettend trots! Gisteren hebben we een geweldige Halloween-feestmiddag gevierd op de Kievietschool. Dit was het resultaat van vele uren inzet en toewijding van de kinderen in onze groep. Ze hebben werkelijk een prachtig evenement neergezet, en de complimenten bleven maar binnenstromen! Bovendien hebben ze tijdens dit proces ontzettend veel geleerd. Het plannen, organiseren, samenwerken en oplossen van problemen waren slechts een greep uit de vaardigheden die nodig waren voor deze opdracht. Natuurlijk verliep niet alles vlekkeloos en was er af en toe wat stress, maar dat hoort er ook bij. Dergelijke opdrachten zijn bedoeld om de kinderen uit te dagen en hen aan te moedigen om steeds beter te worden in deze vaardigheden.

Morgen zullen we deze middag evalueren en ook een klein feestje in de klas vieren, want de inzet van de kinderen was echt bewonderenswaardig!

Kinderboekenweek
13-10-2023

Afgelopen week was de landelijke kinderboekenweek. Hier hebben wij op school, maar ook in de klas veel aandacht aan besteed. De kinderboekenweek werd woensdag 4 oktober gezamenlijk geopend op het schoolplein, waarna we gelijk begonnen met de eerste voorleesouder: Relanda. De rest van de week zijn Noeke en Hélène nog komen voorlezen. Onwijs bedankt hiervoor.

De woensdag vervolgde met een spel: over de steep (of 'over de bezem' in dit geval) waarbij we het gehad hebben over verschillende vragen rondom het thema van de kinderboekenweek 'Bij mij thuis'. Bijvoorbeeld: Wie ruimt er thuis uit zichzelf wel eens zijn/haar kamer op? Wie helpt wel eens met koken? Wie moet thuis zijn/haar schoenen uittrekken? Er werden veel verschillen zichtbaar, die we naderhand samen hebben besproken. De kinderen zijn verschillende dingen over elkaar te weten gekomen, waar ze het normaal gesproken misschien niet zo vaak over hebben.

De rest van de week hebben we gewerkt aan een project van de kinderboekenweek over het boek "Mijn jaar in een tent" van Tiny Fisscher, een boek over survivallen en je angsten overwinnen. De leerlingen moeten zelf een survivalverhaal schrijven en doen dit op Book Creator. Een website waarbij ze een boek of verhaal kunnen schrijven en hier (zelfgemaakte) afbeeldingen aan toe kunnen voegen. Na de herfstvakantie zullen wij deze verhalen printen en bundelen in een grote groep 7/8 survivalgids. Dit zelfgeschreven boek zal een mooie plek krijgen in onze boekenkast, zodat ze allemaal van elkaars verhalen kunnen genieten. Er mag deze vakantie dus nog aan het zelfgemaakte boek gewerkt worden op Book Creator, als ze dat leuk vinden. De leerlingen kunnen hier thuis namelijk ook op inloggen.

De kinderboekenweek werd zoals elk jaar afgesloten met de voorleeswedstrijd op donderdagmiddag. Acht kinderen uit onze klas hadden zich hiervoor opgegeven en nadat zij allemaal hadden voorgelezen in de klas is Sophie als vertegenwoordiger van groep 7/8 uitgekozen. Zij heeft gisteren een prachtige tweede plek behaald met haar voorgelezen verhaal uit de Griezelbus!

Al met al een geslaagde kinderboekenweek met aandacht voor boeken (voor)lezen en zelf verhalen schrijven.

Projectles
12-10-2023

De projectklas voor groep 7/8 stond de afgelopen periode in het teken van het magische thema 'Sterrenkunde'. Binnen dit thema hebben de kinderen niet alleen kennis vergaard over het universum om ons heen, maar waren alle leeractiviteiten binnen dit thema gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden: probleemoplossend vermogen, plannen, onderzoeken, ontwerpen, samenwerken en kritisch denken.
Zo hebben we bijvoorbeeld geoefend met het samenvatten van gesproken teksten en deze vaardigheid toegepast bij het maken van een open boektoets. Daarnaast hebben de kinderen aan de hand van een stappenplan een functionerende telescoop gebouwd en gepuzzeld aan een leerzame escape game die draaide om ons zonnestelsel.
Daarnaast moesten de kinderen in groepjes een planetarium ontwerpen en bouwen, waarbij ze rekening moesten houden met de ontwerpeisen: ‘Het planetarium moet in het klaslokaal passen’, ‘Het planetarium moet 3D zijn’ en ‘De grootte en de afstanden van de planeten moeten met elkaar in verhouding staan’.
De nieuwsgierigheid van de kinderen werd vooral geprikkeld door de vraag of er buitenaards leven bestaat. In de klas hebben we dit onderwerp verder verkend door middel van het spannende spel 'Expeditie Moendoes', waarbij we de geheimen van de planeet Moendoes hebben ontrafeld.

De Projectlessen voor beide groepen gingen deze periode over mindset. Alle leeractiviteiten tijdens deze lessen hadden als doel om een groeimindset te stimuleren. Dit deden we door meer te leren over hoe onze hersenen werken, te begrijpen dat uitdagingen kansen bieden om iets nieuws te leren, te realiseren dat fouten maken betekent dat je aan het leren bent, te erkennen dat inspanning nodig is bij nieuwe dingen leren en te ontdekken hoe positief denken en het benutten van je kwaliteiten kunnen helpen bij het aangaan van uitdagingen. Deze vaardigheden zullen ze de komende tijd goed kunnen oefenen, want in de komende lessen zullen we voor de hele school een Halloween-middag bedenken en organiseren.